Analiza HotNews Transportul de marfuri si persoane din Romania. Ce volume de produse strabat tara, pe ce distante medii si care sunt evolutiile fata de 2011

Cifrele statistice pot fi usor interpretate si manipulate. Daca ne uitam la ce anume, cat anume si unde anume s-a transportat (atat marfuri cat si persoane) in primul trimestru in Romania, avem motive si de optimism, si de pesimism. E ca in bancul acela cu copilul pesimist si cel optimist: trebuie doar sa gasim calutul. Partea plina a paharului este ca pe anumite segmente, transportul a crescut fata de 2011. A crescut cu vreo 2% si viteza medie de deplasare a trenurilor de pilda. Dar a scazut distanta medie de transport. A scazut si numarul vagoanelor incarcate intrate din strainatate, si numarul vagoanelor incarcate… Dar s-o luam de la capat cu cifrele.

In trimestrul I 2012, comparativ cu trimestrul I anul precedent, transportulrutier a inregistrat o crestere atat la numarul de pasageri transportati, cat si la parcursul acestora.

  • Transportul de pasageri a inregistrat un numar de 486,8 milioane pasageri transportati in transportul public local si 83,5 milioane pasageri in transportul interurban si international.
  • Transportul interurban si international de pasageri In trimestrul I 2012 au fost transportati in total 83,5 milioane pasageri, din care 3,2% au fost inregistrati in transportul international de pasageri.
  • Transportul rutier de pasageri detine cea mai mare pondere (81,2%), urmat fiind de transportul feroviar (16,3%).
  • Transportul feroviar de pasageri a inregistrat o evolutie negativa atat la numarul de pasageri transportati, cat si la parcursul pasagerilor, comparativ cu trimestrul I 2011 (reducere cu 12,9%, respectiv cu 18,8%).

In graficul de mai sus aveti pe categorii de marfuri, cele mai transportate produse. Dati click pe el pentru marirea imaginii.

Transportul rutier a inregistrat o crestere cu 5,7% in ceea ce priveste numarul pasagerilor transportati, in timp ce parcursul acestora a crescut cu 0,6% comparativ cu trimestrul I anul precedent.
In transportul maritim au fost inregistrati o mie de pasageri in flux international. In transportul pe cai navigabile interioare s-au inregistrat scaderi ale numarului de pasageri transportati si parcursul acestora, fata de trimestrul I 2011 (scadere cu 43,0%, respectiv cu 43,2%).

  • Transportul aerian a inregistrat un numar de 2,1 milioane pasageri transportati, din care 1,8 milioane pasageri au fost transportati in curse internationale.

Distanta medie de transport a unui pasager a fost inferioara trimestrului I 2011 pentru toate modurile de transport, inregistrand o scadere cu 6,8% in transportul feroviar, cu 4,9% in transportul rutier si cu 0,2% in transportul pe cai navigabile interioare.

  • Transportul public local de pasageri

Transportul public local de pasageri a inregistrat la indicatorii pasageri transportati si parcursul acestora scaderi fata de trimestrul I 2011, astfel numarul de pasageri transportati a scazut cu 6,8%, iar parcursul pasagerilor cu 7,9%.
Din totalul de 486,8 milioane pasageri transportati inregistrati in transportul public local, 266,0 milioane pasageri (54,6%) au calatorit cu autobuze si microbuze.

Parcursul pasagerilor a fost de 3086,6 milioane pasageri-km, din care 1505,3 milioane pasageri-km (48,8%) s-au inregistrat in transportul cu autobuze si microbuze.

Transportul rutier de marfuri realizat de operatorii care au licenta de transport a scazut cu 12,0% in ceea ce priveste volumul marfurilor transportate. Din totalul de 28763,0 mii tone marfuri transportate, 25854,0 mii tone au fost operate in transportul national. Volumul marfurilor transportate in transportul national a scazut cu 12,6% fata de trimestrul I 2011.

  • Pe total transport rutier, parcursul marfurilor a scazut cu 6,5% fata de trimestrul I anul precedent.

In transportul national, parcursul marfurilor a scazut cu 3,1% fata de trimestrul I 2011. In transportul feroviar, volumul marfurilor transportate a inregistrat o scadere cu 5,6% comparativ cu trimestrul I 2011. Au fost transportate 12517,4 mii tone marfuri, din care 10689,3 mii tone in flux national. Parcursul tarifar al marfurilor a cunoscut o crestere cu 5,2%. In transportul maritim au avut loc operatii de transport de 8192,0 mii tone in ceea ce priveste volumul marfurilor transportate.
In transportul pe cai navigabile interioare, volumul de marfuri transportate a totalizat 4738,0 mii tone, din care 2078,0 mii tone au fost transportate in flux national. Pentru acest mod de transport, parcursul marfurilor a reprezentat 2333,2 milioane tone-km.
Transportul prin conducte petroliere magistrale a inregistrat 1316,1 mii tone in ceea ce priveste volumul marfurilor transportate, in timp ce parcursul marfurilor a inregistrat un total de 170,9 milioane tone-km.

In transportul aerian, volumul marfurilor transportate a inregistrat un total de 6,9 mii tone.

  • In trimestrul I 2012, in transportul rutier national, 62,5% din volumul marfurilor au fost transportate pe distante mici, intre 1-49 km, in timp ce 17,1% pe distante cuprinse intre 50-149 km. Pe distante de cel putin 150 km au fost transportate 20,4% din totalul marfurilor operate de transportatori.

In transportul national pe cai navigabile interioare, 75,5% din volumul marfurilor au fost transportate pe distante cuprinse intre 150-299 km.
In transportul rutier, diviziunile de marfuri cu cele mai mari ponderi in totalul marfurilor transportate au fost : minereuri metalifere si alte produse de minerit si exploatare de cariera; turba; uraniu si thoriu (30,3%), alte produse minerale nemetalice (19,7%) si produse alimentare, bauturi si tutun (9,5%). In ceea ce priveste parcursul marfurilor, diviziunile produse alimentare, bauturi si tutun si marfuri grupate: un amestec de tipuri de marfuri transportate impreuna au reprezentat cate 13,5% din total parcurs.

Aceste variatii intre ponderile principalelor diviziuni de produse in total marfuri transportate si in total parcurs apar ca urmare a distantelor diferite pe care sunt transportate marfurile, astfel: materialele de constructii sunt transportate pe distante scurte si detin ponderea cea mai mare in total marfuri transportate, iar produsele industriei prelucratoare pe distante lungi si detin ponderea in total parcurs.

In transportul feroviar, ponderi semnificative in totalul marfurilor transportate au fost inregistrate pentru diviziunile: carbune si lignit; titei si gaze naturale (47,8%) si cocs, produse
rafinate din petrol (22,6%).

In ceea ce priveste parcursul marfurilor, 31,3% din total a fost reprezentata de diviziunea cocs, produse rafinate din petrol si 25,4% de carbune si lignit; titei si gaze naturale.
In transportul maritim, ponderi importante in total marfuri au fost inregistrate la diviziunile carbune si lignit; titei si gaze naturale (24,4%) si produse agricole, de vanatoare si silvicultura peste si alte produse din pescuit (21,9%). In transportul pe cai navigabile interioare, ponderi importante in total marfuri au fost inregistrate la diviziunile minereuri  metalifere si alte produse de minerit si exploatare de cariera; turba; uraniu si thoriu (48,6%), produse agricole, de vanatoare si silvicultura, peste si alte produse din pescuit (22,8%), carbune si lignit; titei si gaze naturale (9,7%).

In trimestrul I 2012, in transportul rutier de marfuri, marfurile transportate in cont propriu au reprezentat 65,0% din total, iar contra plata 35,0%. In ceea ce priveste transportul de marfuri pe destinatii, 89,9% din total s-a inregistrat in transportul national si numai 10,1% in transportul international (inclusiv tranzitul).

In transportul rutier international de marfuri, 95,1% din totalul marfurilor descarcate au provenit din State Membre ale UE, in timp ce tot 95,1% din totalul marfurilor incarcate au avut ca destinatie State Membre UE. Cele mai mari cantitati de marfuri au provenit din Germania (26,6%), Italia (21,7%) si Ungaria (11,7%), iar in ceea ce priveste volumul marfurilor incarcate, 28,7% au avut ca destinatie Germania, 21,9% Italia si 10,1% Ungaria. Din totalul marfurilor transportate pe rute internationale, care reprezinta 2909,0 mii tone, tranzitul a detinut 35,6%, marfurile incarcate 33,8%, iar marfurile descarcate 30,6%.

Principalii indicatori de utilizare a parcului de vehicule in transportul feroviar, care au inregistrat o dinamica pozitiva, comparativ cu trimestrul I 2011, sunt:

  • Parcursul automotoarelor (mii km) a crescut cu 18,3%;
  •  Parcursul mediu zilnic al locomotivelor folosite pentru transportul marfurilor (km/zi) a crescut cu 16,5%;
  •  Parcursul mediu zilnic al vagoanelor de marfa (km/zi) a crescut cu 12,5%;
  •  Viteza medie comerciala a trenurilor de pasageri (km/h) a crescut cu 3,4%;
  • Viteza medie comerciala a trenurilor de marfa (km/h) a crescut cu 2,2%.

Evolutii negative fata de trimestrul I 2011 au fost inregistrate la indicatori precum:

  • – Numarul vagoanelor incarcate intrate din strainatate (mii vagoane) a scazut cu 41,3%;
  • – Parcursul locomotivelor folosite pentru transportul marfurilor si pasagerilor (mii km) a scazut cu 7,9%;
  • – Numarul vagoanelor incarcate pe reteaua C.F.R. ( mii vagoane) a scazut cu 6,7%;
  • – Parcursul mediu zilnic al vagoanelor de pasageri (km/zi) a scazut cu 4,6%;
  • – Parcursul trenurilor folosite pentru transportul marfurilor si pasagerilor (mii tren-km) a scazut cu 2,8%.

Capacitatea de transport public local de pasageri
Capacitatea de transport a vehiculelor pentru transportul public local de pasageri a inregistrat o evolutie negativa, comparativ cu trimestrul I 2011.
Capacitatea de transport a vehiculelor pentru transportul public local de pasageri a fost de 8664,5 milioane locuri-km oferite, inregistrand o scadere cu 4,0% fata de trimestrul I anul precedent, in conditiile in care capacitatea de transport pentru transportul cu metroul a crescut cu 6,1%.
Indicele de utilizare a locurilor-km oferite a fost de 35,6% pentru transportul public local de pasageri (inferior cu 1,6 puncte procentuale fata de cel inregistrat in trimestrul I 2011).

  • Scurta comparatie internationala

Conform datelor statistice publicate de Comisia Europeana – Eurostat, in trimestrul I 2011, patru State Membre, respectiv Germania, Polonia, Franta si Suedia au inregistrat 55,1% din valoarea parcursului total al marfurilor transportate pe calea ferata, de catre tarile membre ale Uniunii Europene. Datele statistice publicate de Comisia Europeana ¬ Eurostat, prezinta Romania pe locul al treilea (valori in tone-km) la nivelul trimestrului I 2011, intre cele 12 State Membre care, conform legislatiei europene, raporteaza date statistice privind transportul pe cai navigabile interioare

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s