Guvernul vrea restructurări la sânge în CFR

                         Cele mai multe posturi (3.000) vor fi reduse de la CFR Marfă, până la mijlocul anului, în timp ce numărul de centre regionale ale companiei va fi redus la jumătate, de la 8 la 4.
Totodată, negocierile dintre autorităţi şi FMI au prevăzut ca un pachet de 20% din acţiunile CFR Marfă să fie vândut pe Bursă sau către un investitor strategic în 2011, ca privatizarea completă să aibă loc când piaţa va fi pregătită.
                       De asemenea, până în noiembrie, va fi numită o echipă de management privat la compania de transport. Subsidiarele vor fi incluse în compania-mamă până la sfârşitul lunii septembrie. 

                       Tot până la finele lunii iunie, la CFR Călători vor fi desfiinţate cel puţin 1.000 de posturi, iar la CFR SA – minimum 1.500. De ase menea, până în august, vor fi desfiinţate posturi la Intervenţii Feroviare (cel puţin 30), Electrificare CFR (cel puţin 250 posturi), Telecomunicaţii CFR (cel puţin 100). 

3 gânduri despre “Guvernul vrea restructurări la sânge în CFR

  1. DORIN

    Opinia unui angajat – Despre managementul CFR in 2011

    Τatal meu a fost mecanic de locomotiva, a iubit calea ferata si asa am invatat sa o indragesc si eu. Prin urmare sunt inginer in Sibiu si lucrez in CFR din 1986. Am trecut, in acesti 25 de ani, prin mai multe functii, de la ucenic electrician reparator locomotive pana la sef de serviciu in regionala. In prezent mai am, inca, incredere in revigorarea transportului feroviar romanesc, dar declar pe propria raspundere, fara a fi influentat de pareri din exterior, ca mi-am pierdut respectul fata de managerii actuali. Nu ma refer la unul anume, ma refer la toti, din toate firmele si societatile desprinse din fostul CFR. Argumentez aceasta declaratie cu cateva concluzii trase in decursul ultimilor ani. Ani in care transportul feroviar de la noi a decazut continuu.

    1. grija si receptivitatea fata de solicitarile clientilor nu sunt principalul obiectiv al mangerilor si din acesta cauza numarul de clienti este in scadere si numarul de reclamatii in crestere. Nu suntem deloc flexibili in trasarea trenurilor. Uneori parca alegem cele mai nepotrivite ore pentru trenurile noastre astfel incat sa pierdem clientul. De ce pentru transportatorii privati exista acesta flexibilitate? Vecinii nostri din Vest au reusit prin reclama si printr-o politica justa sa inradacineze la muncitorul navetist ideea ca e mai usor, mai simplu, mai sigur, mai nepoluant, mai… etc. sa-ti lasi autoturismul acasa si sa mergi la serviciu cu trenul / trenul urban / metroul. La noi, navetistii care nu si-au luat inca masini si sunt nevoiti sa apeleze la transportul nostru “social” risca sa-si piarda locurile de munca datorita intarzierilor sau trasarii proaste a trenurilor si legaturilor. In paranteza si spre comparatie spun aici ca am toata admiratia si respectul atat pentru managerii cat si pentru sindicatele de la metroul bucurestean care puncteaza si ne dau clasa la mai multe capitole.

    2. nu reusim sa gasim alte solutii pentru iesirea din prapastia financiara in care ne-am aruncat singuri, in afara de scaderea salariilor angajatilor ori reducerile de personal. De catva timp angajatii traiesc apasati de spectrul reducerii de salarii sau al pierderii locului de munca si este clar ca asta se reflecta in calitatea muncii lor,

    3. am ajuns finaciar in situatia asta pentru ca nu suntem interesati sa ne pastram sau sa crestem numarul clientilor si sa scadem sau macar sa controlam cheltuielile inutile, asa cum ar face orice firma normala care vrea sa supravietuiasca si sa se dezvolte. Nu exista, la noi, termenul de strategie pe durata lunga. Noi improvizam din mers, dupa ce apare problema, in speranta ca vom trece si de hopul asta. Ei, iata ca de data asta se pare ca suntem prea jos si avem forta prea putina ca sa escaladam peretele inalt si abrupt pe care singuri ni l-am pus in fata.

    4. Avem terenuri, cladiri, utilaje, vehicule nenumarate, care nu se mai folosesc si cad in ruina pentru ca nimeni nu se mai ocupa de ele sau sunt furate bucata cu bucata fiindca a trebuit sa renuntam si la serviciile de paza, si nici Politia TF nu pare a ne ajuta prea mult. Haideti sa le valorificam, sa le inchiriem sau sa facem ceva, pentru ca altfel in curand n-o sa mai avem ce sa pazim sau sa inventariem din ele.

    5. Starea materialului rulant, care a fost peticit ani de-a randul cu surogate si modernizari pe schelete de mamut sau rame luate second si third hand din ce nu le-a mai trebuit feroviarilor din Vest, ne-a stricat imaginea si a ajutat sa mai supravietuiasca cativa ani ceva fabrici si uzine din vremurile comuniste, care n-au avut niciodata alte comenzi decat de la calea ferata. Despre starea infrastructurii nu mai e nimic de spus, ca se vede in viteza noastra comerciala, care aproape ca atinge viteza maxima a unei biciclete. Fac haz de necaz, dar stiti prea bine ca e adevarat. Daca vom continua asa, in curand transportatorii europeni n-or sa mai aiba nevoie de noi, nu ne vor mai deranja, si o sa colaboreze in construirea unor “centuri feroviare ocolitoare ale Romaniei” de mare viteza si de toata frumusetea.

    6. In loc sa ne instruim si sa ne crestem oamenii de exploatare, am preferat sa inventam autoritati si structuri care sa faca asta pentru noi si care acum, pentru a-si mentine si multiplica stufoasele compartimente si departamente, inventeaza noi biruri pe autorizare, agrementare si examinare. Va intreb, cu ce devine mai bun un meserias, un mecanic de locomotiva sau chiar banalul si criticatul acar Paun, daca este autorizat sau examinat periodic de cineva care cunoaste modul de lucru sau locomotiva doar din carti (daca-l cunoaste)? Sau, sa intreb altceva: Cu ce e mai bun produsul critic feroviar numit spre exemplu “stergator de parbriz” daca in pretul umflat pe care noi il platim intra si taxele pe care firma care-l produce trebuie sa le plateasca pentru omologare? Sefii de subunitati din exploatare, care duc tot greul, stiu la ce ma refer. Norocul e ca mai exista oameni si mai exista intre ceferistii adevarati vechi relatii, chiar daca acum lucram in structuri diferite. Ne bazam pe vechea prietenie si o solidaritate ceferista si apelam la tot felul de artificii pentru a face ca rotile sa se invarteasca in continuare. Pentru cat timp vor mai merge? Oare merita efortul si riscul asumat?

    7. Ultima gaselnita este impozitarea permiselor si a abonamentelor scolare pentru membrii de familie. Oare a facut cineva calcule comparative inainte sa estimeze valoarea acestor asa zise gratuitati pentru ceferisti? Ma intreb in zadar ce algoritme o fi folosit acel specialist? M-am interesat pentru un coleg si am aflat ca impozitul pentru abonamentul copilului (elev) care calatoreste pe 25 km este 50 lei lunar, iar pretul total al abonamentului cumparat pentru un elev care nu are parinti ceferisti pe aceeasi distanta este 38 lei/luna, in conditiile in care scoala deconteaza integral aceste costuri, deci e gratis. Deci colegul meu ceferist care a pastrat abonamentul copilului va plati 50 lei lunar impozit, pentru un ajutor pe care i-l acorda CFR-ul. Asta da ajutor! Sindicate !!! Unde sunteti ? Chiar existati ???

    Ar mai fi multe de spus, sunt multe alte probleme, am si cateva solutii, dar mi-am propus sa nu devin plictisitor. In final ma intreb, oare nu se gaseste undeva, pe ultima suta de metri, o echipa, un inginer si un contabil, care stiu meserie si au experienta si care sa fie trimisi prin tara si -pe cinstite- in fiecare unitate, sa gaseasca si sa implementeze solutii specifice – tehnice sau economice – pentru stoparea acestui declin? Sunt convins ca la acest nivel se pot rezolva multe probleme si ca solutiile mici dar multe pot avea rezultate importante. Trebuie stopat declinul, pentru ca suntem Calea Ferata de care Romania si romanul de rand au nevoie, nu suntem o oarecare fabrica buna de vandut si demolat din vechiul regim, din care sa nu mai mai ramana nici macar fierul vechi. Trebuie sa facem reprezentantii Statului Roman sa inteleaga ca nu cersim ajutor si ca Romania si romanii au nevoie de transport feroviar deci este o obligatie a statului sa sustina calea ferata. Sa le fie clar! Daca nu vom fi noi in stare sa ne revenim, vor veni altii din afara si ne vor “ajuta”, spre dezvoltarea si cresterea PIB-ului altei tari europene, sau poate asiatice.

    Pana cand voi vedea o coerenta in management si un inceput, macar, de plan de viitor fezabil, raman un ceferist si imi vad de meserie, dar repet categoric si cu parere de rau… fara respect pentru managerii care ma conduc.

    Astept pareri pro si contra de la colegi.
    Februarie, 2011 Sibiu
    ing. Dan V. Hodorogea

  2. colega uitate la ce „sefi” avem,saptamana trecuta am avut o deziluzie legata de destituirile cu 1 Mai,director,sef divizie,sef sectie,directorul destituit in sef divizie,seful de divizie destituit si pus sef de sectie(seful de sectie,cel inlocuit, „avansat” in revizorat,desi nu si-a dat acordul),seful de sectie suspendat din functie 2 luni ,desi a dat pe scris ca nu poate tine o inchidere de linie pentru inlocuirea unui TDJ in 4 ore,si inca nu s-a terminat cu sanctiunile,ce ma scarbit este ca toate miscarile s-au facut politic din care 3 din cei implicati in „incident” platesc nevinovati

  3. 1

    După ce au tăiat sporurile, primele şi au redus programul de lucru de la cinci la patru zile, managerii celor trei societăţi feroviare au decis împărţirea preavizelor de concediere pentru mai mult de 4.000 de salariaţi. Astfel, până la jumătatea lunii iulie, din cele trei companii feroviare vor fi trimişi în şomaj peste 4.000 de ceferişti. Simultan cu împărţirea preavizelor, la CFR Marfă şi CFR SA au descins inspectorii Corpului de Control al Guvernului pentru a lua „la puricat” actele financiare din perioada 2008-2010 şi partea de activitate legată de resursele umane.
    Jale mare în sistemul feroviar. De la jumătatea lunii, peste 4.000 de salariaţi de la CFR Marfă şi CFR Călători au fost trecuţi pe lista şomerilor. Preşedintele Federaţiei Naţionale Feroviare Mişcare Comercial (FNFMC), Gheorghe Frăţica, ne-a explicat că din 15 iunie au început să fie distribuite preavizele în cele opt regionale ale CFR Călători şi CFR Marfă. “La CFR Marfă este o listă cu aproximativ 2.700 de salariaţi, la CFR Călători sunt peste 1.000 de ceferişti. Până în prezent, La CFR Marfă s-au împărţit aproximativ 2.300 de preavize, iar la CFR Călători, 1.021 de oameni au primit hârtiile prin care au fost anunţaţi de trimiterea în şomaj. Spre sfârşitul săptămânii, vineri şi luni, alţi 815 salariaţi de la CFR SA urmează să primească preaviz. Problema este că nu s-a respectat nici unul dintre criteriile prevăzute în contractul de muncă. S-a dat afară cum au vrut şefii de gară sau alţi şefi. Cine s-a luat în gură cu şeful de gară a fost pus pe lista de restructurări”, ne-a declarat preşedintele FNFMC. Potrivit acestuia, din 6 iulie, cei 2.300 de salariaţi de la CFR Marfă nu vor mai avea loc de muncă. “Oamenii primesc ajutor de şomaj şi şase salarii compensatorii. Încă nu ştim cum îşi vor primi aceste salarii. Trebuie să negociem cu managerii celor trei societăţi feroviare pentru ca ceferiştii trimişi în şomaj să beneficieze de toate salariile într-o singură tranşă”, ne-a precizat liderul de sindicat.

    Gheorghe Frăţica a mai anunţat că 1.500 de salariaţi de la CFR Marfă, dintre cei 2.300 care au primit preavize, au dat statul în judecată. “Există foarte multe memorii depuse la cabinetele directorilor CFR Marfă, CFR SA şi CFR Călători. Vom avea o întâlnire cu ministrul transporturilor, Anca Boagiu, pentru a stabili modul privind plata salariilor compensatorii şi continuarea procedurilor de reorganizare”, a mai declarat preşedintele FNFMC.

    Pe de altă parte, vicepreşedintele Federaţiei Mecanicilor de Locomotivă, Voicu Sala, a adăugat că există ceferişti care au primit preaviz şi se află în concediu de odihnă sau medical. “Există salariaţi care au primit preaviz şi nu au semnat nimic. Oamenii vor chema societăţile feroviare în justiţie”, a afirmat Voicu Sala.

    Pe holurile Ministerului Transporturilor se zvoneşte că ar putea fi anulate preavizele împărţite în Regionala CFR Marfă Craiova. “Ar putea exista un ordin al Guvernului privind anularea preavizelor de la Regionala CFR Marfă Craiova. Se duc lupte «la baionetă» pentru a fi renegociate listele de restructurări”, ne-au explicat surse din Ministerul Transporturilor.

    Corpul de Control al lui Boc a dat iama la CFR

    În perioada 15 iunie-1 iulie, o echipă formată din inspectori ai Corpului de Control al Guvernului verifică contractele financiare şi tot ceea ce ţine de resursele umane. “Controlul nu are legătură cu managementul privat cerut de Fondul Monetar Internaţional. Pe lângă partea financiară şi de resurse umane, inspectorii Corpului de Control al Guvernului verifică şi alte documente. În perioada 2008-2010, aceste societăţi au acumulat datorii. După finalizarea controlului se întocmeşte un raport în baza căruia se vor lua unele decizii”, ne-au spus reprezentanţi ai Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s