Locomotivele, vedetele expoziţiei de material rulant din cadrul Zilelor Feroviare 2010

Dacă în anii trecuţi ai expoziţiilor organizate cu prilejul summit-ului Zilele Feroviare exponatele ce s-au bucurat de cea mai mare atenţie şi apreciere din partea vizitatorilor au fost vagoanele, atât de călători cât şi cele de marfă, iată că anul acesta vedetele evenimentului le-au constituit locomotivele, prezente într-un număr foarte mare, semn că piaţa de tracţiune se dinamizează şi în România. Expoziţia din acest an a constituit fundal pentru mai multe premiere în România, dintre care se remarcă prezenţa pentru întâia oară în România a unei locomotive Bombardier, primele locomotive cu motoare asincron produse în România sau prima locomotivă de producţie autohtonă vândută Căilor Ferate Germane. În cazul vagoanelor de călători, accentul a căzut pe dotările interioare şi mai ales pe facilitatiile destinate pasagerilor cu mobilitate redusă, furnizorii romani oferind în premieră vehicule cu accese moderne adaptate persoanelor cu handicap.

Furnizorul german Siemens Mobility a fost prezent la expoziţie cu locomotiva EuroSprinter ES 64 a operatorului CargoTransVagon, deja aflată în circulaţie pe reţeaua românească. Gabriel Stanciu, Rolling Stock Manager, Siemens Mobility România, a declarat cu această ocazie că locomotivele s-au adaptat excelent la reţeaua românească, vehiculele efectuând doar reviziile periodice obligatorii. Siemens doreşte să-şi concentreze strategia de marketing ce vizează oferta de material rulant pe fiabilitatea produselor.
Bombardier Transportation a expus pentru întâia oară în România, constructorul prezentând o locomotivă electrică TRAXX ce aparţine companiei de leasing de material rulant Railpool. Bombardier intenţionează să ofere acest tip de locomotivă, TRAXX Seria 185, pentru operatorii de stat şi privaţi români. Reprezentantul Railpool, Torsten Lehnert, ne-a declarat că pieţele din est unde este prezentă firma de leasing au fost foarte receptive la ofertele ce includ locomotive Traxx, oferind ca exemplu operatorii privaţi unguri, oficialul Railpool sperând ca şi operatorii privaţi români să le urmeze exemplul.
Producătorul craiovean Softronic a fost prezent la eveniment cu nu mai puţin de 3 locomotive: locomotiva Phoenix recent achiziţionată de subsidiara română a Deutsche Bahn, Logistics Services Danubius; noua locomotivă TRANSMONTANA, prima locomotivă electrică dotată cu motoare asincrone de producţie autohtonă şi locomotiva Phoenix varianta destinată traficului de călători şi capabilă să atingă viteze de 200 km/h.

TRANSMONTANA dispune de tehnologie IGBT cu convertizoare statice redundante şi choppere pentru motoarele de tracţiune. Puterea sporită de 6600 kW a dus la creşterea forţei la demaraj la 320 kN. Preşedintele Consiliului de Administraţie al Softronic, Ionel Ghiţă ne-a dezvăluit că de Transmontana s-au arătat interesaţi Deutsche Bahn şi operatorul ungar MagyarMaganVasut (MMV).
Remarul 16 Februarie a prezentat locomotivele expuse şi la târgul internaţional Innotrans: locomotiva diesel-electrică CARPATHIA, prima locomotivă diesel de producţie românească dotată cu motoare asincrone şi locomotiva LDH modernizată cu motor Caterpillar, CARPATHIA 1300 DH-M. Carpathia 2300 DE dispune de motor CAT Eneria de 2300 CP (faţă de 2100 CP varianta clasică) ceea ce a condus la sporirea forţei de tracţiune de la 320 la 350 kN. Inovaţia o reprezintă generatorul în curent continuu, soluţia fiind foarte apreciată de vizitatorii de la Innotrans, după cum ne-a relevat directorul de calitate al Remarul 16 Februarie, Fulger Muşat.
Şi producătorul Promat Craiova a expus la Zilele Feroviare 2010, acesta fiind prezent cu locomotiva electrică modernizată Co-Co a cărei putere a fost sporită la 6000 kW, de la 5100 kW şi care dispune de convertoare statice ce elimină pornirea motoarelor electrice fără şocuri mecanice şi de curent.

Remarul 16 Februarie Cluj a prezentat şi un automotor modernizat după vechi rame ce au aparţinut Căilor Ferate Germane. Rama tip VT614 dispune de motor diesel MAN dar poate fi dotat şi cu motoare Cummins. Automotorul poate circula cu o viteză de 120 km/h.

La vagoanele de călători constructorii s-au axat pe facilităţile pentru persoanele cu mobilitate redusă

N-au lipsit nici marii producători de vagoane, noutăţiile de anul acesta fiind vagonul UNICA de la Astra Vagoane Călători Arad (AVCA) şi vagonul Green Hexagon de la Remar Paşcani.

Vagonul de călători UNICA de la AVCA este destinat operatorilor care oferă servicii de calitate superioară şi de lux, modelul expus în Gara de Nord aparţinând operatorului italian ArenaWays. Acesta dispune de sisteme moderne de informare, cu display-uri LCD, de iluminare cu LED-uri, sistem automat de ticketing, sistem de supraveghere centralizat, echipamente de stingere a incendiilor, platforme-elevatoare pentru persoanele cu handicap, etc.

Green Hexagon, sau Seria 10-31 este destinat călătoriilor de calitate în trafic inter-regional, varianta prezentată la expoziţie fiind destinat Clasei a II-a. Vagonul produs de Remar Paşcani dispune de accese automatizate, iluminat cu LED, etc.

Seria 20-68 propusă tot de compania ieşeană deserveşte traficul inter-regional. Vehiculul dispune de boghiuri modernizate Minden-Deutz şi poate fi tractat cu viteze de până la 140 km/h. Firma din Paşcani a expus şi vagonul etajat Seria 36-16 Clasa I şi Clasa II-a cu boghiuri Gorlitz VI şi instalaţie de frână pneumatică.

Ateliere CFR Griviţa este un jucător important în repararea şi modernizarea vagoanelor de călători, exponatele prezentate la Zilele Feroviare acoperind întreaga gamă de vagoane de pasageri pentru trafic de lung şi mediu-parcurs. Seria 84.83 reprezintă un vagon de viteză cu amenajări speciale pentru persoanele cu mobilitate redusă, dispunând de boghiuri tip GP200 şi frâne pneumatice. Instalaţiile pentru persoanele cu handicap includ uşi de acces pivotant-pliante cu acţionare electropneumatică, lifturi cu platformă, instalaţie sanitară amenajată pentru persoanele cu mobilitate redusă. Vagonul salon Seria 20.83 dispune de sistem de inhibare a semnalului de alarmă SAFI, instalaţie de aer condiţionat cu agent frigorific ecologic, info-display-uri cu afişarea poziţie pe traseu a vagonului, sistem de supraveghere video CCVT, tablou electric cu sistem de diagnoză centralizată. Vagonul salon Seria 19.87 este dotat cu consolă MMI integrată în tabloul electric pentru a permite intervenţia personalului de tren atunci când este necesar, sursa statică de alimentare cu energie electrică monotensiune.

Astra Vagoane Călători Arad (AVCA) a expus pe lângă vagonul Unica şi vagoanele deja cunoscute publicului de la Zilele Feroviare, precum, vagonul salon AVA 200 Express ADW, ce poate fi tractat cu viteze de 200 km/h, AVA InterRegio AEE, capabil să circule cu 160 km/h şi care dispune de iluminat cu LED sau vagonul-restaurant AED ce poate fi compus trenurilor tractate cu 200 km/h şi care încorporează supraveghere video, sisteme de poziţionare prin GPS, acces la internet wireless WLAN, etc.

Dintre exponatele s-a mai numărat şi un vagon-furgon pentru transportul de autoturisme de la Ateliere CFR Griviţa ce poate fi ataşat trenurilor de pasageri ce pot astfel călători cu automobilele personale. Seria 98.83 dispune de boghiuri Minden-Deutz, echipament de frână electropneumatică cu reglare automată tip KE-GPR-A-MG, dispozitiv electronic contra patinării roţilor, instalaţie de telecomandă şi transmitere date, viteza maximă de circulate fiind de 160 km/h.

Noutăţi şi în materie de sisteme de comunicaţii şi de informare

Concomitent cu expoziţia de la Gara de Nord s-a desfăşurat şi expoziţia de tehnica feroviară din foaierul centrului de afaceri World Trade Center, şi care a inclus exponate dedicate infrastructurii feroviare, sisteme de informare a pasagerilor sau echipamente de comunicaţie.

La ediţia din acest an a Zilelor Feroviare, Romkatel a prezentat împreună cu Funkwerk Kölleda două inovaţii, ce fuseseră lansate în premieră cu numai 2 săptămâni în urmă, la InnoTrans 2010. În primul rând, a fost expusă o nouă generaţie a staţiei radio on-board MESA 23. Staţiile portabile RailfocX pot comunica atât în standardele GSM-R, GSM 900&1800, E-GSM precum şi în standardul feroviar tradiţional UIC 751-3 – destinat comunicaţiilor analogice în benzile FM, 300 MHz, 450-468MHz sau 467MHz.

SPIACT Craiova a prezentat doua transformatoare monofazate de putere uscate pentru exterior tip TDM-LC.

Aceste tipuri de transformatoare sunt realizate prin înglobare în răşina şi utilizate pentru alimentarea din linia de contact (25kV; 50Hz) a mai multor echipamente electrice de cale precum încălzitoare de macaz, etc. Directoarea de marketing a SPIACT, Cristina Nigriny ne-a declarat că Zilele Feroviare s-au dovedit foarte fructuoase pentru societate care a stabilit mai multe contacte cu firme prestigioase precum Siemens, Alstom şi a putut să se familiarizeze cu noutăţile companiilor româneşti prezente la eveniment.

Silogic Craiova produce sisteme electronice pentru materialul rulant, precum echipamente pentru acţionarea automată a uşilor, Moniva, sisteme de control a tracţiunii Sicotra sau afişaje digitale SIPAS, acestea din urmă fiind expuse şi la Zilele Feroviare.

4 gânduri despre “Locomotivele, vedetele expoziţiei de material rulant din cadrul Zilelor Feroviare 2010

  1. dorin

    bursa zvonurilor 4 regionale pe infra: TIMISOARA,CLUJ,BUCURESTI SI IASI.CE PARERE AVETI?

  2. dorin

    O noua forma de reorganizare la CFR Calatori si CFR SA

    Într-un document care a intrat în posesia Portalului Feroviar se prezintă o nouă formă de reorganizare administrativ – teritorială a CFR Călători, în 8 structuri teritoriale, astfel: 4 Regionale de Transport Feroviar de Călători și 4 Centre Comerciale de Călători. Această variantă a fost prezentată în Consiliul de Administrație al CFR Călători în ziua de 17 ianuarie. Noul SNTFC va arăta în felul următor:

    * Regionala de Transport Feroviar de Călători MUNTENIA, cu sediul la București;
    * Regionala de Transport Feroviar de Călători BANAT – OLTENIA, cu sediul la Timișoara;
    * Regionala de Transport Feroviar de Călători ARDEAL, cu sediul la Cluj;
    * Regionala de Transport Feroviar de Călători MOLDOVA, cu sediul la Iași;
    * Centrul Comercial de Călători CRAIOVA;
    * Centrul Comercial de Călători CONSTANȚA;
    * Centrul Comercial de Călători GALAȚI;
    * Centrul Comercial de Călători BRAȘOV.

    Regionalele de Transport Feroviar de Călători vor desfășura atît activitățile prezente, dar și preluarea activităților de exploatare, tehnic, achiziții și aprovizionare, resurse umane, activități financiar – contabile în unitățile Tracțiune și Vagoane care intră în noua arie geografică pe care o vor administra.

    Centrele Comerciale de Călători vor desfășura în continuare activitatea comercială de vînzare a legitimațiilor de călătorie și asigurare a exploatării stațiilor CF din punct de vedere al personalului comercial.

    În urma acestei reorganizări, va rezulta o reducere de 1021 de salariați, pe următoarea structură:
    RTFC Existent Reducere
    Central SNTFC și servicii exterioare 468 40
    București 3239 186
    Craiova 1612 161
    Timișoara 2173 187
    Cluj 2038 134
    Brașov 1710 91
    Iași 1626 57
    Galați 1336 83
    Constanța 835 82
    TOTAL 15.037 1.021

    În ceea ce privește CNCF “CFR” SA, Iulian Măntescu, președintele FML, a declarat pentru Newsin că în cadrul AGA CFR SA de luni a fost aprobată o variantă de restructurare care prevede desfiinţarea a patru regionale din opt, precum şi disponibilizarea a 1.500 de angajați. Este vorba despre Regionalele Constanța, Brașov, Galați și, în plus față de discuțiile anterioare, de Regionala Craiova.

    De asemenea, varianta de propunere de restructurare a fost avizată şi de către Consiliul de Administraţie (CA) al CFR SA, a mai declarat Măntescu, citat de money.ro.

    În zilele de marți și miercuri sindicatele vor avea întîlniri la nivelul Consiliilor de Administrație ale companiilor feroviare pentru negocierea contractelor colective de muncă, a căror valabilitate va expira pe 31 ianuarie.

  3. mironecsu

    mda……frate mi-e imi plac foarte mult trenurile desi am doar 12 ani
    va rog spuneti-mi si mie cand sunt expozitiile feroviare
    va rog farte mult
    multumesc

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s