Pozitia CSN MERIDIAN referitor la situatia CFR dupa evaluarea FMI 9 aug 2010.

Post by Atanasiu D

In ultima vreme , in special dupa intalnirea reprezentantilor FMI si ai UE in Romania cu reprezentantii sindicatelor, patronatelor si Guvern, s-a discutat mult despre situatia  transportului feroviar, atat ca stare actuala, dar mai ales lipsa de strategie in  acest  domeniu  pentru viitor.

Romania era  o tara care detinea una dintre cele mai intinse retele de cale ferata din Europa, insa la 20 de ani de la caderea comunismului, caile ferate sunt intr-o stare catastrofala, victime ale dezinteresului guvernantilor de toate culorile politice.

Unde suntem acum :

  • Numarul de calatori scade continuu : de la 407,9 milioane de calatori in 1990, numarul s-a redus la 70.3 milioane, cu tentinta de scadere;
  • In timp ce UE se reorienteaza catre transportul pe calea ferata pentru a proteja mediul, Romania tara membra din 2007 experimenteaza contrariul;
  • Potrivit cifrelor oficiale, 40 la suta din tronsoane si 96 la suta din podurile feroviare au nevoie de reparatii ample;
  • Infrastructura precara creaza dificultati altor actvitati economice privian aprovizionarea sau desfacerea;
  • Intarzierile sunt intre una si trei ore si se inmultesc fie vara din cauza caldurii, fie iarna din cauza gerului;
  • Se invoca foarte des ca explicatie criza. Numai ca expertii amintesc ca Romania a experimentat zece ani de crestere economica,  fara ca in domeniul cailor ferate  sa se prevada investitiile necesare.

Sindicatele feroviare afiliate la CSN Meridian, au tras permanent semnalul de alarma privind prabusirea economica a societatilor comerciale de la calea ferata, fata  de care guvernele nu au facut nimic.

  • Am prezentat la Bruxelles la Comisia europeana. situatia sistemului feroviar  din  Romania si care sunt provocarile la care trebuie sa raspunda pentru a fi  compatibil  cu sistemul  feroviar european;
  • Am organizat la Parlamentul Romaniei o Conferinta cu participare europeana, in care s-au prezentat directiile in tarile  membre UE pentru dezvoltarea acestui sector, cat si bunelor practici europene;
  • Impreuna cu sindicatele din transportul feroviar am avut o intrevedere speciala cu reprezentantii FMI si UE pentru a expune pozitia noastra fata de starea dezastruoasa a acestui sector de activitatea, in speranta influentarii Guvernului de a aloca fonduru pentru investitii in infrastructura, aceasta fiind si o masura anticriza si de crestere economica;
  • Legatura constanta cu Comisia europeana pentru domeniul trasporturilor si participarea la dezbaterile pe teme ale tranportului feroviar  in cadrul grupului de lucru la nivelul Consiliului Economic si Social European;
  • Am protestat fata de masurile de disponibilizari a 10.000 de salariati, aratand ca numai masurile de disponibilizari, fara masuri care sa contribuie la redresare economica nu sunt suficiente si ca sistemul nu se va rentabiliza;
  • Ca am avut dreptate  atunci,  o demonstreaza situatia actuala : dupa disponibilizarea a 10.000 de salariati, situatia societatilor de la calea ferata este falimentara.  Sunt in continuare pe lista societatilor  cu pierderi,  monitorizate prin Acordul incheiat cu FMI si UE.

Cum este abordat sectorul feroviar in alte tari din Europa occidentala:

  • Franta din cele 170 de miliarde de euro planificati in urmatoarele doua decenii pentru investitii in infrastructura de transport, jumatate din buget adica 85 de miliarde de euro,sunt alocati pentru dezvoltarea cailor ferate de mare viteza;
  • Spania: Guvernul spaniol anunta la 7 aprilie 2010, ca pentru perioada 2010-2011 se asteapta investitii publice private in valoare de 17 miliarde de euro pentru dezvoltarea infrastructurii de transport din care mai mult de 70% destinate infrastructurii feroviare. Acestea reprezinta doar o etapa in indeplinirea Planului Strategic pentru Infrastructura si Transport al ministerului de resort din Spania, plan care prevede ca pana in 2020 sistemul de transport feroviar de mare viteza pentru pasageri va acoperi intreaga peninsula Iberica si va avea 10 000 de kilometric de cale ferata;
  • Germania isi reorienteaza investitiile catre sistemul feroviar care a fost defavorizat, spun ei,  in perioada 2006-2010;
  • In Austria si Elvetia se investesc mai multi bani pe caile ferate decat in infrastructura  rutiera.(care si aceasta este foarte dezvoltata).  ( Date din articolul  preluat de pe web Rail-News.com, 20 iulie 2010).

Pozitia sindicatelor fata de dezastrul de la Caile Ferate Romane:

  • Confederatia Sindicala Nationala MERIDIAN a sprijint continuu organizatiile sindicale afiliate din sectorul feroviar, convinsa fiind, de argumentele acestora in favoarea mentinerii si dezvoltarii unei infrastructuri de transport feroviare moderne, inclusive si duarabile. In ultimii ani, organizatia noastra a facut nenumarate apeluri si demersuri la autoritatile nationale si Europene pentru salvarea caii ferate si pentru renuntarea la idea acestora ca eficienta si competitivitatea in acest sector se poate obtine numai prin disponibilizari de personal;
  • In intalnirile pe care sindicatele le-au avut cu Guvernul Romaniei, cu ministerul de resort, cu grupul parlamentar al PDL, UDMR, partide aflate la guvernare, am sustnut ca daca exista vointa politica pentru ca acest sector economic sa se dezvolte si nu sa se distruga, aveam o strategie in acest sens, nu se urmarea cu indiferenta prabusirea economica a societatilor comerciale din domeniu;
  • Cum se poate explica lipsa totala de reactie a minsterului transporturilor cand sub « ochii sai », SC CFR Marfa ajunge de la o societate pe profit in anul 2008, la o situatie falimentara in prezent ? Cine are interes sa falimenteze CFR-ul in toate componentele sale ? In ce scop ?
  • Ministrul  transporturilor Radu Berceanu se lamenteaza permanent ca nu are bani pentru nicio investitie in domeniul transporturilor;
  • Dar, cel putin in ultima luna si mai ales in perioada cat au fost la Bucuresti reprezentantii FMI si UE s-a analizat situatia absorbtiei Fondurilor europene de catre ministere si alte autoritati;
  • In toate referirile privind folosirea banilor europeni, Ministerul Transporturilor a fost citat la negativ:
  1. Presedintele Traian Basescu spune ca la la acest minister « este un aparat de o suta si ceva de competenti platiti cu 75 la suta mai mult si care nu au niciun proiect, macar un tronson de 50 km, aprobat de Bruxelles »(citat de monye.ro); Tot domnia sa afirma cu ocazia declaratiei de presa facute la promulgarea legii salarizarii personalului bugetar din educatie : «  ideea ca nu sunt bani, nu este adevarata. Bugetul este construit pe prioritati »
  2. Premierul Emil Boc despre folosirea fondurilor europene la Ministerul Trasporturilor : ” aici avem mult de recuperat… sunt sume mari pe toate componentele pe care le are ministerul si de aceea, mai mult ca oricand aici va trebui sa apasam piciorul pe acceleratie „
  3. Oficialul Comisiei Europene Laurent Moulin, prezent in Romania impreuna cu delegatia FMI,  arata ca accesarea fondurilor europene trebuie sa fie o prioritate a guvernului boc;
  4. La intalnirea cu reprezentantii confederatiilor sindicale, din 2 aug.2010 seful delegatiei FMI a spus ca  daca exista vointa politica, existau si bani  pentru investitii in sectorul feroviar.

Fata de toate aceste aprecieri la adresa lipsei proiectelor din sectorul transporturilor, a lipsei de interes sau a unui interes obscur in legatura cu transporturile feroviare,  sustinem afirmatia sefului delegatie FMI, ca ministrul transporturilor minte cand afirma ca nu are bani de investitii, ca nu exista vointa politica  pentru ca acest sector sa se dezvolte.

4 gânduri despre “Pozitia CSN MERIDIAN referitor la situatia CFR dupa evaluarea FMI 9 aug 2010.

  1. Acarul Paun

    Minciuna nu se pedepseste? Macar cu demisia…, a, Berceanu a plecat, sorry! Noroc cu madam Boagiu! Deci la primavara iesim la vopsit garile! Propun rosu, galben si albastru, mai putin in zona Covasna-Harghita ca s-ar opari unii..

  2. Molea Ion

    NOI PROGRAME DE RESTRUCTURARE

    La data de 15.09.2010 Directia Infrastructura si Transport Feroviar din cadrul Ministerului Transporturilor si Infrastructurii avanseaza Referatul de Aprobare nr.41/EV/ prin care elaboreaza un proiect de ordin al Ministrului Transporturilor privind necesitatea elaborarii si aplicarii unor noi programe de restructurare si/sau reorganizare, in scopul redresarii situatiilor economico-finaciare ale unitatilor de cale ferata.

    Urmare a acestui lucru, la data de 20.09.2010, Ministrul Transporturilor si Infrastructurii, D-na Anca Daniela Boagiu emite Ordinul 743 prin care ordona Companiei de Cai Ferate « CFR » SA, Societatii Nationale de Transport Feroviar de Calatori « CFR Calatori » SA si Societatii Nationale de Transport Feroviar de Marfa « CFR Marfa » SA, elaborarea de Programe de restructurare si/sau reorganizare actualizate, intr-un termen de 10 zile (30.09.2010).

    Asadar, ministru nou pentru MTI insa, aceleasi probleme si pericole pentru salariatii feroviari.

    Federatia Nationala Feroviara Miscare Comercial reitereaza punctul de vedere exprimat si sustinut in fata conducerii MTI in sedinta din data de 30 august 2010, respingand categoric orice propunere de concediere, lucru care nu ar aduce nici o eficienta din punct de vedere economic si financiar unitatilor de cale ferata.

    BIROUL EXECUTIV

  3. Vadean Thomas

    Ca de obicei, dupa 20 de ani, nimeni nu e in stare sa spuna concret, si sa puna degetul pe rana transporturilor feroviare romane. Astazi, cand marii lideri sindicali (cei d-acasa sunt doar de forma lideri, puterea de decizie e la Bucuresti) si-au epuizat de mult cota de credibilitate, iata ca oamenii au inceput sa se miste, sa-si dea seama ca doar punand mana pe par mai pot schimba ceva si…, roata a inceput sa se miste (ieri la Bucuresti au fost primele confruntari miniviolente, urmeaza altele, care se vor solda cu interzicerea mitingurilor de amploare!). Ordinele doamnei ministru sunt praf in ochi, programe de restructurare exista deja, se pierde timp, se freaca menta. Scurt, o sa ajungem sa avem 300 de km de cale ferata dar tot 8 regionale vor exista, tot un central supradimensionat! La Marfa, in loc sa se produca o privatizare benefica, se prelungeste agonia la dorinta catorva persoane care mai au 6 luni-1 an pana la pensie(inclusiv 3 lideri sindicali scosi din productie) si care si-ar pierde menirea si posturile farnientiste in momentul privatizarii. Calatorii se pregatesc de aceiasi soarta, stat cu stat nu se dau tunuri, vedeti cum se dau subventii de peste 80% privatilor (Regiotrans, etc.), si cat para-n-darat se duce in buzunarul desteptilor! Asa ca madam Boagiu sa ne scuteasca de alte ordine iar liderii de la Bucuresti sa faca ce au facut si pana acum: sa-si apere scoaterea din productie si sa-si protejeze neamurile si cunostiintele angajate prin central! Ca de soarta noastra oricum tot singuri o sa avem grija!

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s