PUNCT DE VEDERE A FNFMC CU PRIVIRE LA STRATEGIA DE RESTRUCTURARE A DOMENIULUI FEROVIAR

Post by Atanasiu D

Pornind de la cele doua elemente fundamentale care definesc existenta sistemului feroviar, numind aici rolul strategic pe care il detine in economia nationala (realizarea activitatilor de operare a transportului feroviar public de calatori, realizarea activitatilor de operare a  transportului feroviar de marfa, satisfacerea nevoilor de aparare a tarii, etc.), respectiv structura actionariatului unitatilor din sectorul feroviar, inevitabil este necesar a se pune in discutie respectarea angajamentelor statului roman fata de acest sector, angajamente cuprinse chiar in actele normative prin care au luat nastere unitatile de cale ferata prin reorganizarea,  in anul 1998, a Societatii Nationale a Cailor Ferate Romane.

Odata definit rolul sistemului feroviar in economia nationala, se impune cu necesitate dezvoltarea transportului feroviar, motivata de avantajele de necontestat ale acestui mod de transport si anume :

a). eficienta energetica: consumul de energie pe unitatea de transport este de 6 ori mai mic decat la sistemul auto si de 3 ori mai mic decat la cel naval;

b). poluarea mediului: volumul poluantilor emanati in atmosfera pe unitatea transportata este numai 1/10 fata de celelalte moduri de transport;

c). utilizarea terenului: terenul ocupat de o cale ferata ocupa numai 60% fata de cel necesar unui drum rutier cu aceeasi capacitate de circulatie;

d). implicarea sociala: acoperire nationala prin infrastructura proprie de transport, ceea ce creeaza posibilitatea deplasarii cetatenilor Romaniei in orice localitate din tara, conform programului dorit, pe baza unui grafic orar prestabilit si cunoscut de populatie prin mersul de tren;

e). numarul accidentelor soldate cu morti si raniti este cel mai mic dintre toate modurile de transport.

UNDE SUNTEM ACUM:

–       numarul calatorilor este intr-o continua scadere : de la 407,9 milioane calatori in anul 1990 numarul s-a redus la 70,3 milioane in prezent, cu tendinta de scadere ;

–       in timp ce tarile membre ale Uniunii Europene se reorienteaza catre transportul pe calea ferata, exploatand eficient avantajele acestui mod de transport, Romania tara membra din anul 2007, experimenteaza contrariul ;

–       asa dupa cum rezulta din Strategia de restructurare prezentata de MTI, elementele care compun infrastructura feroviara sunt intr-o continua degradare, iar majoritatea acestora necesita reparatii capitale, lucru care a condus la necesitatea introducerii a numai putin de 579 restrictii de viteza ;

–       infrastructura feroviara precara creeaza dificultati altor activitati economice privind aprovizionarea sau desfacerea ;

–       intarzierile trenurilor au devenit o regula inregistrandu-se devieri de la graficele de circulatie cuprinse intre o ora si chiar noua ore ;

–       fata de aceasta situatie se invoca foarte des criza economica. Amintim ca Romania a experimentat zece ani de crestere economica, fara ca in domeniul feroviar sa se prevada sumele necesare investitiilor.

ABORDAREA SECTORULUI FEROVIAR IN  ALTE  TARI DIN EUROPA :

–       Franta : din cele 170 de miliarde de euro planificati in urmatoarele doua decenii pentru investitii in infrastructura de transport, jumatate ( 85 mld. euro) sunt alocati pentru dezvoltarea cailor ferate de mare viteza ;

–       Germania : apreciaza ca sectorul feroviar german a fost vitregit de resurse in perioada 2006 – 2010 si din acest motiv isi reorienteaza investitiile catre acest sistem ;

–       In Austria si Elvetia ponderea investitiilor in infrastructura de transport se regaseste in caile ferate ;

–       In fine, in ceea ce priveste volumul investitiilor in sectorul feroviar ne situam in urma unor tari precum Cehia, Ungaria si chiar Bulgaria.

COMPANIA NATIONALA DE CAI FERATE « CFR » SA .

CNCF CFR SA este chemata sa administreze infrastructura feroviara care este proprietatea  statului roman, infrastructura care trebuie sa asigure o circulatie rapida si in siguranta a pasagerilor si a marfurilor incredintate la transport.

Actualmente infrastructura feroviara nu corespunde cerintelor actuale ale pietei de transport si anume :

starea tehnica a infrastructurii publice feroviare este intr-o continua degradare cu repercusiuni directe  in scaderea vitezei de circulatie, incepand cu anul 2000 introducandu-se lunar circa 300 de restrictii de viteza;

se inregistreaza in continuare mari restante la lucrarile de reparatii capitale a liniilor de circulatie, lucrari de arta, terasamente, instalatii de siguranta circulatiei, semnalizare si centralizare;

desi numarul salariatilor CNCF CFR SA a scazut de la 47.427 in anul 1999, la 25.382 in anul 2010, acest lucru nu a condus la eficientizarea companiei, ceea ce demonstreaza ca reforma nu s-a produs in plan institutional si structural ci doar in planul capitalului uman;

Pentru satisfacerea obiectivelor propuse este necesar :

–       alocarea sumelor necesare reabilitarii si modernizarii infrastructurii feroviare prin alocatii de la bugetul statului, printr-o bugetare multianuala care sa asigure cel putin diferenta dintre veniturile companiei si costurile reale de administrare ;

–       restabilirea echilibrului financiar al companiei tine de vointa guvernului care, prin diverse acte normative, trebuie sa reglementeze un nou nivel al taxei de utilizare a infrastructurii, respectiv sa mareasca cota de participatie a statului la capitalul social al companiei, etc.;

–       accelerarea absorbtiei fondurilor europene nerambursabile destinate transportului feroviar astfel incat Romania sa se plaseze in interiorul proiectelor feroviare europene si nu in afara acestora;

–       avand in vedere faptul ca la infiintare CNCF CFR SA a primit in administrare cea mai mare parte din patrimoniul SNCFR este necesara valorificarea la maxim a spatiilor excedentare (terenuri si cladiri) sursa importanta de venituri proprii.

Este necesar a se corela asigurarea veniturilor companiei cu reducerea cheltuielilor in plan administrativ.

O alta masura de reducere a cheltuielilor o reprezenta reglementarea achizitiei de energie electrica de pe piata libera , lucru care ar conduce la reducerea cu pana la 50% a cheltuielilor cu energia.

Modificarea ordinelor 2260,2261, 2262, 340 si  447, masura prin care se pot economisi cca. 2 milioane de euro anual.

Consideram ca fiind inoportuna continuarea procesului de licitare a sectiilor de circulatie neinteroperabile si anularea HG 1409/2007, deoarece prin acest proces nu a rezultat reabilitarea acestora ci dimpotriva procesul de degradare s-a accentuat.

SOCIETATEA NATIONALA DE TRANSPORT FEROVIAR DE MARFA

“CFR MARFA” SA .

Avand in vedere pozitia actuala detinuta de societate in piata de transport  de marfa, cauzata de o mutitudine de factori atat de ordin extern, cat si de ordin intern, se impune adoptarea urmatoarelor masuri:

–       stabilirea taxei de acces pe infrastructura feroviara la acelasi nivel cu taxa de acces pe infrastructura rutiera, pentru realizarea unei concurente reale cu operatorii rutieri( actualmente taxa de acces pe infrastructura rutiera este de opt ori mai mica decat taxa de acces pe infrastructura feroviara);

–       reducerea taxei de utilizare a infrastructurii cu pana la 25% pentru trenurile de marfa cu circulatie permanenta;

–       instituirea taxei preferentiale de utilizare a infrastructurii feroviare pentru transportul RO-LA;

–       exercitarea nediscriminatorie pentru toti operatorii de transport feroviar de marfa a atributiilor Autoritatii Feroviare Romane, in legatura cu controlul respectarii normelor si reglementarilor privind desfasurarea de activitati de transport pe calea ferata( respectarea normelor privind sarcina maxima admisa pe osie, utilizarea personalului in  conditii de siguranta a circulatiei, etc);

–       sustinerea financiara a societatii prin majorarea capitalului social;

–       simplificare procedurilor de incheiere a contractelor de transport ceea ce ar conduce la o imbunatatire a relatiei cu clientii;

–       orientarea activitatii tuturor salariatilor cu pregatire comerciala si marketing, respectiv a celor cu sarcini de conducere catre identificarea tuturor oportunitatilor ce pot conduce la incheierea de contracte;

–       reglementarea achizitiei de energie de pe piata libera.

SOCIETATEA NATIONALA DE TRANSPORT FEROVIAR DE CALATORI

“CFR CALATORI” SA.

Analiza masurilor propuse;

–       reducerea, anularea sau retragerea in totalitate a unor trenuri pe unele sectii de circulatie va conduce inevitabil la pierderea totala a clientilor traditionali ai CFR Calatori;

–       montarea in haltele comerciale unde nu sunt vanzatori de bilete a automatelor de bilete se va dovedi ineficienta intrucat in locurilor cu pricina ori nu exista cladiri ori daca exista sunt intr-o stare anvansata de degradare, lucru ce va conduce la distrugerea echipamentelor;

–       implementarea programului de somaj tehnic este total neeconomica, deoarece economia rezultata (16 mil. lei) va fi anulata si depasita de plata celor peste 500.000 ore suplimentare (15,5 mil. lei la care se adauga contributiile angajatorului la bugetul de stat);

–       fuziunea prin absorbtie a SCVLC VOIAJ CFR SA este o masura total neeconomica, asa dupa cum rezulta din concluziile desprinse in urma analize SWOT efectuata de catre FNF M/C si conducerea societatii in cauza, prezentate in anexa 2.

–       masura majorarii tarifelor se va dovedi total neinspirata in conditiile actuale de calitate a serviciului public de transport.

Masuri cu caracter extern:

–       modificarea contractelor de servicii publice ale operatorilor de transport feroviar de calatori cu raportarea la o formula de calcul care sa permita compensarea tarifelor de transport catre calatori si nu conturarea in proportie de pana la 90 % a bugetelor operatorilor privati ( Anexa 1);

–       eliminarea accizei la achizitia de combustibil, masura aplicata operatorilor de transport naval si aerian;

–       asigurarea compensatiilor corespunzatoare diferentelor dintre tarifele practicate si costurile reale de transport, la nivelul necesarului, nivel analizat si din perspectiva comparativa cu celelalte state membre ale Uniunii Europene ;

Masuri cu caracter intern:

–       accelerarea procesului de reparatii a automotoarelor Desiro si introducerea mersului de tren cadentat intre principalele orase ale tarii ( Bucuresti – Ploiesti, Arad – Timisoara, Galati – Braila,etc);

–       orientarea activitatii tuturor salariatilor cu pregatire comerciala si marketing, respectiv a celor cu sarcini de conducere catre identificarea tuturor oportunitatilor ce pot conduce la imbunatatirea portofoliului de clienti;

–       intensificarea controalelor pe sectiile de circulatie identificate de catre SNTFC CFR Calatori SA ca fiind cu grad mare de fraudulozitate, in scopul incasarii integrale si la timp a tuturor sumelor de bani rezultati din prestatii;

–       reevaluarea tuturor contractelor de prestari servicii in scopul stabilirii oportunitatii continuarii acestora, respectiv a redimensionarii din perspectiva financiara ;

In legatura cu propunerea de desfiintare a unor regionale de cale ferata, precizam ca in actuala etapa in care se afla sistemul feroviar nu este oportuna eliminarea unui trepte de comanda, coordonare si control. Infiintarea unor regionale mamut va atrage dupa sine imposibilitatea coordonarii activitatilor specifice cu consecinte negative in derularea actului de transport. Ce consideram a fi necesar este evaluarea conducatorilor regionalelor din perspectiva eficientei actului de conducere.

Fata de considerentele de mai sus respingem categoric propunerile de concediere avansate de catre conducerile unitatilor de cale ferata, lucru care nu ar aduce nici o eficienta din punct de vedere economic si financiar.

Avand in vedere necesitatile de functionare si dezvoltare ale sistemului feroviar se impune cu necesitate elaborarea unei “ Strategii de dezvoltare durabila a sectorului feroviar” pe termen scurt, mediu si lung, care sa aibe in vedere transpunerea in practica a proiectelor europene in domeniul transporturilor ( TEN-T, Marco Polo I, Marco Polo II, Coridoare verzi de transport).

Totodata solicitam sa se aibe in vedere propunerile pe care le-am avansat in prezenta nota odata cu configurarea bugetelor de venituri si cheltuieli pe anul 2011

PRESEDINTE

Gheorghe Fratica

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s