CFR Marfa intra in faliment fara o majorare de capital de 80 milioane de euro

Dupa un an electoral in care nu s-a luat nici o masura anticriza, anul viitor, mii de angajati din sistemul feroviar vor ramåne fara locuri de munca. De la inceputul anului viitor, CFR Marfa va intra in faliment daca statul nu aloca rapid un ajutor de circa 80 milioane de euro si nu sterge anumite datorii ale companiei catre Ministerul Finantelor. Odata falimentata, CFR Marfa va fi cumparata pe zero lei de catre companii feroviare din Austria sau Germania.
Pana in primavara anului viitor, compania CFR Marfa va intra in faliment, fara garantii guvernamentale si compensatii financiare. “Cel putin sapte sau opt luni critice vor fi pentru tot sistemul feroviar. Din primavara, cand nu va mai avea bani statul roman, CFR Calatori va reduce din numarul rutelor. CFR Marfa se pregateste de faliment, austriecii abia asteapta sa cumpere compania pe nimic. CFR SA nu va avea bani sa repare nici un kilometru de cale ferata. Nu vor mai exista nici bani pentru salarii la CFR SA”, ne-au declarat surse din sistemul feroviar. Potrivit acestora, pentru anul viitor nu exista comenzi de constructie a vagoanelor.  “Daca anul trecut s-au construit peste 60 de vagoane noi si s-au reconditionat aproximativ 100, in acest an, nici 10 vagoane nu s-au produs. Pentru anul viitor nu exista comenzi”, au adaugat sursele citate.
Presedintele Federatiei Sindicale Miscare Personal, Ion Molea, afirma ca Ministerul Transporturilor are tot interesul sa bage CFR Marfa in faliment, intrucat “astfel s-ar vinde mai usor decat s-ar privatiza”. “Tin special CFR Marfa in aceasta situatie. Guvernul gaseste garantii pentru RAFO, dar nu si pentru CFR Marfa. Cu o majorare de capital de maximum 80 milioane de euro, CFR Marfa poate fi salvata de la faliment. Cu aceasta majorare de capital, compania ar scapa de datoriile catre furnizori si se poate depasi etapa de restructurare”, ne-a spus Ion Molea. Liderul de sindicat a precizat ca CFR Marfa se poate relansa cu garantia de 80 de milioane de euro “si poate concura cu ceilalti actori de pe piata feroviara de marfa”. “Dupa falimentul CFR Marfa, la masa credala se vor imparti activele. In prezent, CFR Marfa valoreaza circa 2 miliarde de euro, dar, dupa faliment, nu se va mai vinde nici cu 200 de milioane de euro. Astfel, CFR Marfa se va vinde cu mai putin de 90% din valoare. Guvernantii si-au atins scopul de a vinde pe nimic o companie strategica. CFR Marfa are foarte multe vagoane si locomotive, plus hoteluri si cladirea de birouri de langa Podul Grant”, ne-a explicat presedintele Federatiei Miscare Personal.
“Calea ferata nu mai poate rezista inca un an fara investitii”
Secretarul de stat din Ministerul Transporturilor si Infrastructurii (MTI), responsabil cu transportul feroviar, Gheorghe Popa, recunoaste ca “CFR Marfa are o oarecare dificultate financiara”. “Imprumutul de 120 milioane de euro, contractat de CFR Marfa, luat pentru a refinanta un credit din 2004, creeaza unele probleme. Acest credit se plateste prin doua rate anuale, in valoare de putin sub 10 milioane de euro. Bancile isi fac griji, se tem ca se intarzie ratele. CFR Marfa plateste ratele la timp, chiar zilele acestea se achita o rata”, a spus Popa. El a recunoscut ca exista discutii privind garantarea imprumutului de catre stat pentru perioada 2010-2011.  “Mai exista varianta majorarii de capital a CFR Marfa cu aproximativ 40 milioane de euro. CFR Marfa are datorii la buget, dar are de incasat sume importante de bani de la CET-uri. Exista personal excedentar la CFR Marfa, raportat la activitatea companiei. Anul viitor, in februarie-martie, cand va incepe procesul de restructurare, o parte din angajati vor fi transferati la CFR SA si Calatori. CFR Marfa va fi intr-o dificultate maxima fara o reforma serioasa. Calea ferata nu mai poate rezista inca un an fara investitii”, a mai spus secretarul de stat din MTI.
Pe de alta parte, secretarul general al Asociatiei Industriei Feroviare din România (AIF), Stefan Roseanu, afirma ca lipsa interesului statului de a salva proprietatile poporului roman conduce la distrugerea unui sistem intreg de transport social. “In ciuda unor contracte-fantoma care urmau sa asigure un flux de productie, statul in mod deliberat nu finanteaza lansarea de comenzi provoaca falimentul industriei feroviare si descalificarea profesionala a romanilor”, spune Stefan Roseanu.

Comentarii la articol

hara
2009-12-04 18:01:31
concurenta neloiala practicata de operatorii privati a ingropat cfr marfa
incompetenta managerilor cfr marfa, nivel central sau local, (pierderea licitatiilor deliberat sau deoarece au solicitat comisioane grase), dublata de concurenta neloiala a privatilor prin ignorarea normelor de sig.circulatiei, eliminarea unor costuri obligatorii ale transporturilor-taxa cantar, plasa fier vechi, etc, lipsa controalelor a.f.e.r., plus „grija” administratorului infrastructurii pt.firmele private au ingropat c.f.r. marfa. NU MAI EXISTA SCAPARE. La REVEDERE!……….
COMENTATI SI VOI

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s