CFR Marfa, adusa la faliment de fostul director general Calin Gratian

Plecarea fostului director general al CFR Marfa Calin Gratian  la firma austriaca Rail Cargo Austria RCA, la data de 1 august a.c., a dat o grea lovitura companiei de stat pe care a condus-o. Aceasta nu pentru ca ar fi fost de neinlocuit, ci pentru ca, facând uz de informatiile pe care le detine, Gratian incearca in prezent sa scoata de pe piata atât CFR Marfa, cât si operatorii feroviari privati români. Metodele sunt simple si patentate, bazându-se in principal pe subminarea preturilor oferite la licitatiile de transport la care participa atât CFR Marfa, cât si firmele private din domeniu. Calin Gratian are mâna libera, intrucât nu a semnat nici un contract de confidentialitate cu Ministerul Transporturilor.
Povestea incepe in 2002, atunci cand Calin Gratian a fost angajat in pozitia de inginer la CFR Marfa, la serviciul Reparatii Locomotive. Reusind sa intre in gratiile directorului general de la acea vreme, avanseaza in functia de director de exploatare, trecand pentru o scurta vreme prin functia de sef serviciu. Fiind din fire un om ambitios, a simtit nevoia unui sprijin mai puternic, drept care s-a inscris in partidul aflat atunci la putere. Numai ca, ulterior, s-a descoperit ca favoriza firme de reparatii si a fost inlaturat din functie si retrogradat la sucursala IRLU.
Vantul politic i-a suflat in panze in 2004, iar prietenii din partid l-au „relocat” la CFR Marfa, unde, profitand de plecarea directorului comercial, a preluat si atributiile acestuia, fiind singurul care negocia cu clientii, carora le oferea tarife speciale, dupa bunul sau plac. In scurt timp a devenit personajul-cheie ce tragea sforile la CFR Marfa. A ajuns sa negocieze vanzarea CFR Marfa catre companii straine, carora le-a garantat sprijinul unor grupari influente. A fost chemat la Moscova, unde i s-au propus intelegeri inrobitoare pentru calea ferata romana. Calin Gratian a fost atat de convingator la negocierile cu partea rusa, incat aceasta a refuzat ulterior sa lucreze cu orice alt operator privat din Romania. Totodata, a inceput sa-si puna in aplicare planul de distrugere al CFR Marfa. Un prim pas: a dat dispozitii care ulterior au fost sanctionate de Consiliul Concurentei cu 7 milioane de euro, pentru abuz de pozitie dominanta. Cu toate acestea, nu a fost demis. Mai mult, desi aceasta fapta putea fi catalogata drept sabotaj la adresa intereselor statului roman, in mod uimitor, nici un organ de ancheta nu l-a deranjat cu vreo intrebare.
In aceeasi perioada, Calin Gratian a intrat in „gratiile” austriecilor. Casa de expeditii Express Interfracht Romania a inceput sa ii finanteze deplasarile in strainatate, iar la scurta vreme a devenit, cu doar cativa angajati, cea mai puternica casa de expeditii din Romania, lucrand uneori chiar si fara comision. In paralel, averea lui Calin Gratian a inceput sa prospere, el achizitionand un teren in Otopeni, unde si-a construit o vila superba, desigur, din salariul sau de bugetar. Pentru ca prosperitatea sa incepea sa bata la ochi, a inventat o poveste legata de imbogatirea din afaceri cu cereale, mostenita de la defunctul sau tata. Cu sprijinul ofertelor speciale si a informatiilor despre activitatea celorlalte case de expeditii oferite de Calin Gratian, Express Interfracht Romania a fost propulsata in topul firmelor strategice. In scurt timp, austriecii au ajuns sa detina datele de productie ale tuturor fabricilor din Romania.
Jocuri la doua capete
S-a trecut apoi la pasul al doilea, si anume distrugerea operatorilor privati. Calin Gratian a inceput sa faca dumping jucand la doua capete: prabusirea CFR Marfa si slabirea concurentei. Ca sa se asigure ca va reusi sa-si puna planurile in practica, s-a inscris in PD-L. La sfarsitul anului 2007, pe cand era director general adjunct al CFR Marfa, Gratian a contractat un credit inrobitor de la un consortiu de banci austriece, in vederea acoperirii unor datorii de 120 milioane de euro ale CFR Marfa, bani pe care tot domnia s-a i-a „chivernisit”, aruncandu-i pe reparatii utopice de locomotive si vagoane. Aceasta in conditiile in care, atunci cand a preluat conducerea CFR Marfa, aceasta avea in conturi 60 milioane de euro. Imprumutul de 120 milioane de euro a fost contractat de Calin Gratian, desi acesta stia ca societatea nu poate returna banii, riscand astfel sa intre in incapacitate de plata.
Pentru a se asigura ca nimeni nu ii perturba planul, a gajat la  consortiul bancar austriac de la care a imprumutat banii toate activele CFR Marfa si toate contractele, mai putin cateva mii de vagoane si cateva zeci de locomotive pe care le-a oferit Grupului Feroviar Roman, prin crearea unei societati mixte.
In luna martie a.c. a fost numit de Radu Berceanu in functia de director general al CFR Marfa si prezentat ca fiind singurul care poate scoate din colaps compania. De ce a facut Berceanu aceasta numire ramane un mister. Poate pentru ca Gratian este tot din zona Craiovei?
Dupa ce si-a incheit „misiunea”, Gratian a plecat din CFR Marfa la firma  austriaca Rail Cargo, lasandu-l in locul sau pe Mihai Frasinoi, un apropiat al sau de sorginte craioveana. Pentru a pune definitiv pe butuci CFR Marfa, a inceput sa racoleze toate persoanele capabile sa mentina compania pe linia de plutire in aceste momente de criza, oferindu-le salarii de mii de euro. Astfel, seful de vanzari al CFR Marfa in mainile caruia stau toate contractele comerciale confidentiale si-a luat recent zborul, cu acordul partilor.
Cum au fost posibile toate acestea? Simplu. Ministerul Transporturilor nu i-a impus lui Calin Gratian sa semneze vreun contract de confidentialitate, desi acesta a avut o pozitie strategica in CFR Marfa. Cu alte cuvinte, totul se petrece sub ochii ingaduitori ai autoritatilor, interesate acum doar de modalitatile prin care ar putea concedia 7.000 de angajati de la CFR Marfa.
Rail Cargo Austria este o divizie a Grupului OBB (n.r., Caile Ferate Federale Austriece), al treilea operator de marfa la nivel european si primul concurent strain al CFR Marfa pe piata romaneasca. Aceasta firma a lansat deja in luna iunie un serviciu de transport pe coridorul IV Paneuropean, care face legatura intre Portul Constanta si Curtici.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s