Taxa de utilizare a infrastructurii feroviare s-ar putea majora la 30 lei/km pentru trenurile de marfa

Operatorii din industria feroviara de marfa acuza Ministerul Transporturilor si Infrastructurii ca majoreaza taxa de utilizare a infrastructurii a caii ferate de la 14 lei/tren km, la 30lei/ tren km pentru unele sectii.

Asociatiile industriei feroviare de marfa din România cer mentinerea taxei de utilizare a infrastructurii la nivelul curent, de 14 lei/tren/km, protestând fata de proiectul Ministerului Transporturilor de a modifica modul de calcul al taxei. Constantin Pestrea, presedintele Asociatiei Transportatorilor Feroviari din Romania (ATFER) considera ca taxa nu este nici prea mica, nici prea mare, in comparatie cu restul Europei, si propune mentinerea nivelului actual, de 14 lei. „Taxa de Utilizare a Infrastructurii (TUI) va ajunge în 2009, in medie, la 15,5 lei/tren kilometru, dar pentru unele trenuri taxa se va putea ridica si la 30 lei/tren kilometru. Deci, fiecare tren va avea un TUI al lui în functie de tonaj”, aprecieaza Pestrea. Potrivit noii metode de calcul, taxa de utilizare a infrastructurii (TUI) va fi calculata în functie de tonajul trenului si a rutei pe care circula. În functie de viteza de circulatie, liniile au fost împartite în sapte tipuri, respectiv linii cu ecartament îngust, linii cu trafic mai mic de 5 trenuri pe zi, linii cu trafic exclusiv de marfa (cu o viteza între 0 si 60 km/ora) si linii comune cu traficul de calatori, care sunt împartite, la rândul lor, în patru tipuri (de la 0-60 km/ora, 61-100 km/ora, 101-120 km/ora si 121-200 km/ora). Potrivit lui Pestrea, compania feroviara de transport marfa Unifertrans a concediat de la începutul anului 80 de oameni, dintr-un total de 700 de salariati, din cauza scaderii activitatii, pe fondul crizei, situatie care se regaseste si la CFR Marfa, care realizeaza în prezent 40% din transporturile efectuate anul trecut. „Transportul feroviar e aproape de colaps, TUI este de sase ori mai mare decat rovinieta si Romania nu se incadreaza in tendintele europene de a folosi mai mult caile ferate in transport”, spune Pestrea. Operatorii sunt nemultumiti de investitiile alocate in acest an Secretarul general al Asociatiei Industriei Feroviare din România (AIF), Stefan Roseanu, organizatiile ATFER si AIF vor depune, astazi, la Ministerul Transporturilor, observatiile privind proiectul Ministerului, aflat în prezent în dezbatere publica. Cele doua asociatii mai sunt nemultumite de faptul ca pentru investitii au fost alocate in acest an 600 de milioane lei de la buget, desi necesarul ar fi de 2,4 miliarde lei. „Calea ferata e la nivel de drum comunal, plina de gropi, care nu se vad ca la sosele. Autostrazile nu se compara cu linia reabilitata pentru viteze de 160 km/ora. Aceasta linie poate fi comparata cu un drum national, pentru ca o autostrada feroviara înseamna o linie de mare viteza”, a conchis Roseanu.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s