Cum a fost falimentat CFR

In ultimii zece ani, cele trei companii feroviare din subordinea Ministerului Transporturilor au fost conduse de clientela politica pusa pe imbogatire prin orice mijloace. Modernizari nu s-au facut, in schimb s-au operat scumpiri, taieri de rute si s-a inchis ochii la distrugerea patrimoniului feroviar. Acum, Guvernul nu are de unde sa scoata bani pentru investitii si asteapta falimentul caii ferate. „CFR mai are de trait trei-patru luni. In lunile octombrie-noiembrie se asteapta falimentul societatii CFR SA (Infrastructura). Spre sfarsitul anului, si CFR Marfa, si CFR Calatori vor intra in faliment, pentru ca statul nu mai subventioneaza sistemul feroviar. Marile firme feroviare de marfa nu mai sunt interesate de privatizarea companiei romanesti. A cumpara CFR Marfa este ca si cum un operator feroviar de marfa si-ar lega de gat o piatra de moara. Si CFR Infrastructura are datorii de peste 300 milioane de euro catre furnizorii de energie electrica. Acestia au inceput sa execute bunurile din patrimoniul datornicului. Toate garile din Romania, inclusiv Gara de Nord, pot fi executate de catre operatorii de energie. In afara de linia de cale ferata, furnizorii de energie electrica pot executa orice”, ne-a declarat Stefan Roseanu, secretar general al Asociatiei Industriei Feroviare din România.

Sindicate: „Falimentul CFR este iminent”
Presedintele Federatiei Nationale Feroviare Miscare Comercial, Gheorghe Popa, ne-a explicat ca societatea CFR SA a acumulat datorii inca de la infiintare, respectiv din 1998. „Din start nu a fost conceput un mod de finantare al societatii CFR Infrastructura care sa acopere datoriile. Asa cum a anuntat ministrul economiei, Adriean Videanu, CFR SA a acumulat datorii de aproximativ 1,2 miliarde de lei catre furnizorii de energie electrica. CFR SA mai are datorii de peste un miliard de lei catre stat. Alte cateva zeci de milioane de lei trebuie platite  catre furnizori”, ne-a spus Gheorghe Popa. El a explicat ca statul a alocat aproximativ 150 milioane de lei, anul acesta, pentru investitii in infrastructura feroviara. „Banii pentru investitiile din infrastructura feroviara sunt consumati. Peste 80% din cei 150 milioane de lei au fost cheltuiti pentru plata facturilor de anul trecut si nu pentru investitii. Daca nu se schimba ceva in sistemul feroviar, falimentul CFR-ului este iminent”, a mai declarat Popa. El a precizat ca la CFR SA sunt peste 25.000 de salariati, iar la filialele CFR, alti 3.000. La CFR Marfa muncesc aproximativ 17.800 de oameni, iar la CFR Calatori, inca 17.000. Potrivit lui Gheorghe Popa, peste 90% din bugetul Ministerului Transporturilor este alocat Companiei de Drumuri si Autostrazi. „Nici 8% din bugetul Ministerului Transporturilor nu este alocat sistemului feroviar. CFR Infrastructura trebuie sa beneficieze de finantare ca si Compania de Drumuri. CFR Infrastructura traieste numai din taxa de utilizare a infrastructurii. In mod normal si Compania de Drumuri trebuie sa supravietuiasca numai din rovinieta”, crede Popa.
Sindicalistii au cerut ca societatea CFR Marfa sa respecte contractul colectiv de munca negociat. „Conducerea CFR Marfa ne-a comunicat ca lichidarea lunii mai se va face integral, pana cel tarziu pe 2 iulie. Intarzierea platii salariilor creeaza mari probleme salariatilor care au credite la banca si multe alte cheltuieli curente”, a adaugat Gheorghe Popa.

Sursa:Gardianul

Un gând despre “Cum a fost falimentat CFR

  1. Anonim

    Pai au falimentat ei flota, agricultura, industria, dapai CFR-ul. Chiar ma mir ca nu au falimentat CFR-ul mai de mult. Cind vor fi falimentare societatile din CFR, va apare cite un „salvator” care va cumpara doar ceea ce este foarte rentabil din fostul CFR. Asta se numeste restructurare prin falimentare. Apoi, dupa ce acesti „salvatori” vor cumpara bucatile rentabile din fostul CFR, se va schimba radical si atitudinea Ministerului Transporturilor in privinta transportului pe calea ferata, astfel incit in scurt timp de la privatizare , aceste societati feroviare vor deveni superprofitabile. Pentru ei !

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s