Salariile brute ale angajatilor CFR, inghetate in 2009, unele sporuri au fost taiate

Sindicatele CFR Călători, Marfă şi Infrastructură au semnat astazi cu Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii contractele colective de muncă 2009-2010, potrivit cărora salariul minim a rămas la 570 lei,a declarat pentru NewsIn liderul Confederaţiei Sindicale Mişcare Comercial, Gheorghe Popa.

„Au fost semnate Contractele Colective de Muncă 2009-2010 la CFR SA , CFR Călători şi CFR Marfă materializându-se astfel acordul semnat în data de 25 mai  între federaţiile sindicale reprezentative din calea ferată şi conducerea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii”, a spus Popa.

Salariile brute de bază au fost îngheţate pentru anul 2009, salariul minim fiind de 570 lei. De asemenea, au fost suspendate pentru acest an ajutoarelor materiale acordate salariaţilor cu ocazia Paştelui, Crăciunului  şi Ziua Feroviarului, sporul pentru utilizarea unei limbi străine, sporul sistematic peste programul normal, precum şi sporul pentru deţinerea titlului de doctor.

Potrivit sindicatelor CFR, prin măsuri organizatorice vor fi reduse orele suplimentare, orele lucrate noaptea, orele lucrate în afară normei de lucru în zilele festive, drepturile rezultate din utilizarea consemnului şi încazarmării.

De asemenea, au fost reduse majorările salariale acordate persoanelor ce lucrează la proiectele cu finanţare externă, de la 75% la 35 %.

Astfel, va fi disponibilizat doar personalul care îndeplineşte condiţiile de pensionare şi care nu îşi depune cerere de pensionare. Prin pensionare şi disponibilizare vor fi reduse 3.700 de locuri de muncă.

„În continuare, situaţia la calea ferată este una foarte dificilă. Avansurile salariale pentru luna mai, ce ar fi trebuit să fie plătite angajaţilor în data de 30 mai,  au fost achitate doar în cuantum de 50% la CFR SA şi CFR Călători şi nu au fost achitate încă la CFR Marfă . Subfinanţarea sistemului feroviar şi efectele crizei economice duc la înrăutăţirea situaţiei din sistemul feroviar prin acumularea de datorii către bugetul de stat şi furnizori, degradarea continuă a stării infrastructurii feroviare şi, mai nou, prin imposibilitatea achitării la timp a drepturilor salariale. Menţionez că salariile la calea ferată se plătesc din venituri proprii şi nu din bani de la bugetul de stat.

Neplata salariilor crează mari probleme angajaţilor care nu mai pot să-şi achite ratele la credite, utilităţile şi alte cheltuieli curente”, a declarat, pentru NewsIn, Gheorghe Popa.

Ministrul transporturilor şi infrastructurii, Radu Berceanu, a declarat, săptămâna trecută, că speră să se ajungă la un acord cu sindicatele privind disponibilizările din CFR şi închiderea mai multor gări. Berceanu nu a exclus concedierea colectivă a unui număr semnificativ de angajaţi CFR, precum şi închiderea mai multor zeci de gări. „Sigur că este o soluţie fără final concedierea, precum şi închiderea câtorva gări. Dacă o soluţie este viabilă din punct de vedere economic şi social o să o punem în aplicare”, a mai spus Berceanu.

Acesta s-a arătat nemulţumit de reacţia „nervoasă” a liderilor de sindicat din CFR care declară în presă toate cifrele privind concedierile sau închiderile de gări avansate la discuţii.

Tot săptămâna trecută liderul Confederaţiei Sindicale Mişcare Comercial, Gheorghe Popa, a declarat, că în urma negocierilor, s-ar putea stabili principiile unui acord, urmând ca până miercuri (n.r. 3 iunie) să fie semnat un nou contract colectiv de muncă al CFR.

Gheorghe Popa a spus pe 13 mai, la ieşirea de la discuţiile Radu Berceanu, că între 3.500 şi 3.700 de salariaţi feroviari vor fi pensionaţi în 2009. El a adăugat că sindicatul său este de acord cu pensionarea la limită de vârstă a personalului la iniţiativa unităţii astfel încât să nu se ajungă la cumulul între pensie şi salariu. În schimb, nu susţine pensionarea celor care au dreptul la pensionare anticipată datorită grupelor de muncă, deoarece cuantumul pensiei acestora ar fi mai mic decât cel pentru pensionarea la limită de vârstă. În schimb, Popa agreează mutarea de personal între cele trei unităţi implicate în transportul feroviar astfel încât să fie evitate disponibilizările.

Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii (MTI) a anunţat, în data de 20 martie, sindicatele, că va reduce numărul personalului în sistemul feroviar cu 12.139 la toate cele trei companii CFR, astfel la CFR Marfă cu 5.949, la Călători cu 2.545 şi la Infrastructură cu 3.536.

Sindicaliştii de la cele trei societăţi au organizat la sfârşitul lunii aprile un miting de protest cerând păstrarea locurilor de muncă.

Sursa: ROL.ro

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s