Istoria Cailor Ferate din Romania

Caile Ferate din Romania au o istorie de
mai bine de 125 de ani. De-a lungul acestora, calea ferata a fost un motor
al progresului tehnic si uneori, chiar
economic al
societatii. De asemenea, a fost un factor de stabilitate care, in mare
masura, nu a putut fi influentat de curentele politice.(pana azi ,cand PDL-PSD prin Berceanu ,ne-au ingropat!)
Inceputul secolului al XIX-lea marcheaza
nasterea caii ferate, adevarata aventura tehnica feroviara schimband viata
si conditiile existentiale ale locuitorilor planetei.
Aparitia caii ferate a inlaturat un
concurent: tractiunea animalelor, nu dupa mult timp de la primul drum
facut de locomotiva cu abur. Inevitabil caile ferate vor lupta din greu cu
un concurent puternic: transportul auto, pentru a-si mentine importanta
transportatorilor.
O data ce nu poate fi uitata: 15
septembrie 1830, se deschidea in Anglia prima cale ferata din lume, intre
Liverpool si Manchester. La 27 octombrie 1831 linia a fost
vizitata de tanarul bursier roman Petrache Poenaru,
care, in raportul sau oficial, spunea printre altele:
„Am facut aceasta
calatorie cu un nou mijloc de transport, care este una din minunile
industriei secolului… douazeci de trasuri legate unele cu altele,
incarcate cu 240 de persoane sunt trase deodata de o singura masina cu
aburi…”A fost primul roman care a calatorit cu trenul.

Prima cale ferata construita
pe teritoriul Romaniei: „Linia carbunarilor” – Oravita – Bazias

Directorul districtului minier din muntii
Banatului, Gustav Granzsteim, prin memoriul sau adresat Baronului Kubek –
seful Administratiei Averilor Imperiale de la Viena – in anul 1845,
atragea atentia asupra importantei economice a extragerii carbunelui din
zona Aninei. Aceasta era o importanta sursa de alimentare cu carbune, la
Bazias, a liniilor de navigare pe Dunare.
Intre anii 1845-1846
statul austriac pune stapinire pe toate minele particulare de carbune din
Muntii Aninei.
La 31 octombrie 1846 Cancelaria de la
Viena aproba planul de construire a unei cai ferate cu tractiune cabalina,
care sa transporte carbunele de la Anina la Oravita, ca si constructia
fara intarziere a unei cai ferate normale de la Oravita pana in portul
Bazias de la Dunare.
La 20 august 1854 s-a inaugurat linia
Oravita-Bazias, in lungime de 62,5 km, numai pentru transportul
carbunelui, aceasta fiind prima cale ferata construita pe teritoriul de
astazi al Romaniei.
Preluata la 12 ianuarie 1855 de catre „Societatea
Cezaro-Craiasca Privilegiata a Cailor Ferate Austriece” (St.E.G.), dupa
unele imbunatatiri, la 1 noiembrie 1856 a fost deschisa si pentru
transportul calatorilor.
Prima linie din lume construita pentru
transportul marfurilor a fost in Anglia, „linia carbunelui”:
Stokton-Darlington (1825), pentru ca in Romania, prima cale ferata pentru
transportul marfurilor sa fie tot o „linie a carbunelui”:
Oravita-Bazias.

Constructia de cai ferate in
Romania

Perioada concesiunilor straine

1864-1880 In Principatele Romane
constructia de drumuri de fier a inceput prin cateva linii construite de
concesiuni straine: Barkley, Strousberg si Offenheim.
Concesiunea
Barkley. La 1 septembrie 1865, sub Domnitorul Alexandru Ioan Cuza,
Guvernul Roman da in constructie companiei engleze John Trevor-Barkley,
linia Bucuresti-Giurgiu, linie care a fost terminata la 26 august 1869.
Atunci regele Carol I a putut pleca cu primul tren romanesc de la
Bucuresti la Giurgiu si de acolo, cu vaporul, mai departe la
Viena.
Dupa inaugurarea oficiala, linia a fost
data in exploatare pentru transportul de calatori la 19 octombrie 1869,
sub directia francezului Dubois.Concesiunea Strousberg. In septembrie 1866
Parlamentul Roman voteaza legea pentru concesia constructiei liniei
Varciorova – Bucuresti – Buzau – Braila – Galati – Tecuci – Roman si
Tecuci – Barlad, in lungime totala de 915 km, unui consortiu german in
frunte cu doctorul Strousberg. Concesiunea era data pentru o perioada de
90 de ani, pretul constructiei fiind de 270.000 franci aur/km. Statul
Roman garanta 7,5% din capitalul investit, drept dobanda si
amortisment.
Pentru obtinerea capitalului necesar constructiei,
consortiul era autorizat sa emita obligatiuni a caror dobanda era platita
pe timpul constructiei de catre consortiu, iar dupa terminarea lucrarilor
si darea liniilor in exploatare, de catre Statul
Roman, din venitul obtinut prin
exploatarea caii ferate. La 10 septembrie 1868 se pune piatra fundamentala
a Garii de Nord din Bucuresti, iar la 27 decembrie 1870 se deschide
provizoriu linia Bucuresti – Buzau – Braila – Galati – Tecuci – Roman. In
primavara anului 1871 ploile distrug o parte a liniei intrerupand
circulatia. Guvernul Roman refuza in consecinta plata cuponului pe
ianuarie 1871. Compania Strousberg neindeplinindu-si obligatiunile a fost
inlocuita prin „Noua Societate a Actionarilor CFR”.
La 13 septembrie 1872 se deschidea
oficial linia Pitesti – Bucuresti – Buzau – Galati – Tecuci – Roman, iar
la 9 mai 1878, linia Pitesti-Varciorova.
In decembrie 1879 si ianuarie
1880 Parlamentul, sub presiunea Germaniei, care conditiona de aceasta
recunoasterea independentei noastre, voteaza rascumpararea liniilor
construite si administrate de consortiul Strousberg si apoi de „Noua
Societate a Actionarilor CFR”, si asfel ia fiinta la 1 aprilie 1880 prima
directie a CFR, constituita din domnii Kalinderu, Statescu si
Falcoianu.
Concesiunea Offenheim. La 24 mai
1868 si in conditii aproape similare cu concesiunea Strousberg, Statul
Roman incheie cu consortiul Offenheim o conventie pentru constructia
liniilor Roman-Itcani; Pascani-Iasi si Veresti-Botosani, in lungime totala
de 224 km.
In decembrie 1869 se da in circulatie linia Roman-Itcani; in
iunie 1870 linia Pascani-Iasi si in noiembrie 1871 linia
Veresti-Botosani.
Exploatarea liniilor se face insa in conditii foarte
proaste, statul trebuind in mod continuu sa plateasca anuitatea
(amortismentul si dobanda cumulate in baza unui credit si care se platesc
anual) pana cand, la 18 decembrie 1888 este nevoit sa sechestreze liniile,
iar in ianuarie 1889 sa le rascumpere, obligandu-se la plata unei anuitati
de 3.865.173 lei aur.
Intre timp, in urma razboiului de independenta
din 1877, Dobrogea redevenind teritoriu romanesc, Statul Roman rascumpara
in 1882 si linia Cernavoda- Constanta, construita sub Imperiul Otoman in
1860 de catre aceeasi companie Barkley, care construise si linia
Giurgiu-Bucuresti si care o exploata.
Astfel Statul Roman devine
proprietarul tuturor liniilor de cale ferata de pe teritoriul sau, in
lungime totala de 1377 km, pe care le exploateaza de acum inainte in
regie, cu personalul si controlul sau.

Prima cale ferata construita
de ingineri romani

~ Buzau – Marasesti
~

La 13 septembrie 1872 s-a deschis linia Bucuresti – Ploiesti –
Buzau – Galati – Barbosi – Tecuci – Marasesti – Roman – Suceava.
Un
calator care mergea de la Bucuresti la Suceava trebuia sa treaca prin
Buzau-Galati-Tecuci-Marasesti spre Suceava, drum lung si
costisitor.
Lipsa legaturii directe intre Buzau si Marasesti s-a
resimtit pentru prima oara in timpul transporturilor militare din timpul
Razboiului de Independenta (1877 – 1878), mai ales ca portiunea de linie
din zona Barbosi-Braila putea fi blocata in orice moment cu artileria
turca aflata pe Dunare.
Imediat dupa razboi, la initiativa curajoasa a
primului Ministru Ion Bratianu, s-a hotarat sa se incredinteze inginerilor
romani constructia caii ferate Buzau-Marasesti. Aceasta reprezenta o
prioritate atat politica, strategica cat si economica pentru ca lega pe
drumul cel mai scurt caile ferate din Moldova cu cele din
Muntenia.
* La 30 martie 1879 se publica in Monitorul Oficial
legea nr. 591, promulgata de Regele Carol I, prin care linia
Buzau-Marasesti se declara de „utilitate publica”, proiectele urmand sa
fie intocmite de Ministerul Lucrarilor Publice. Linia, in lungime de 90 km
a fost studiata, proiectata si executata intre mai 1879 si 1 iunie 1881,
de catre Inspectorul General, ing. Dimitrie Frunza, impreuna cu un grup de
22 de tineri ingineri romani.
Constructia liniei a costat 8.548.675,4 lei aur, respectiv 93.214
lei aur/km, fata de 306.000 lei aur/km reprezentand costul liniilor
executate de concesionarii straini.
* Inaugurarea oficiala a
liniei Buzau-Marasesti s-a facut la 18 octombrie 1881 in prezenta Regelui
Carol I si a Reginei Elisabeta, a Primului Ministru Ion Bratianu, membrii
ai Guvernului, Conducatori ai Directiei Generale CFR si a unui numeros
public.
Calea ferata Buzau-Marasesti a fost prima linie din Romania,
proiectata si construita cu inteligenta romaneasca.
Caile ferate au
patruns in vechile provincii istorice ale Romaniei de astazi pentru prima
data in Banat (1854), apoi in Dobrogea (1860), Transilvania (1868),
Muntenia (1869), Moldova si Bucovina (1869) si Oltenia (1875).
* La 20 august 1854 se inaugureaza in Banat calea ferata a carbunelui
Oravita-Bazias, cea mai veche linie de pe reteaua CFR. Pentru aceasta
linie s-au adus 13 locomotive sistem Engerth fabricate la Viena.
* La 4
octombrie 1860 este inaugurata calea ferata Constanta Port – Cernavoda
Port pentru care societatea engleza concesionara „DBSR” aduce primele doua
locomotive (Ovidiu si Tomis) fabricate de firma Bayer din
Manchester.
* In Transilvania pentru caile ferate: Pispocladany
– Oradea si Szojl – Arad au fost aduse primele doua locomotive fabricate
la firma Mayer din Moulhouse (Franta).
* Pentru deschiderea
cailor ferate din Muntenia, in perioada 1869-1872, au fost aduse 8
locomotive de la firma engleza „Canada Works-Birkenhead”.
Astfel pentru
caile ferate construite pe teritoriul Romaniei de astazi, intre anii
1854-1875, au fost aduse in tara locomotive construite in Anglia, Franta
si Austria.

copyright: cfr.ro

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s